Opsamling efter en hård og lang, men sjov trivselsdag på Hellerup Skole


Her glæder vi os til at beskrive,
hvad udskolingen er nået frem til inden for de seks værdiområder 


Elevkommentarer til de 6 trivselsværdier – på Trivselsdagen d. 4. marts 2011

Adfærd og respekt

Det giver tryghed og har værdi
når vi tager hensyn til hinanden
når vi har gensidig respekt og taler ordentligt børn, personale og forældre imellem
Man føler sig tryg, når alle viser hensyn til alle.
Fordi det er altid rart at føle sig velkommen, lige meget hvilken alder man har.
Det giver værdi, når alle udviser respekt for hinanden.
Man respekterer andre ved at lytte, have situationsfornemmelse og rydde op efter sig selv.
Respekter andre og deres grænser som du selv gerne vil respekteres.
Respekter alle børn og voksne selv om de er forskellige!
Man skal behandle andre, som man selv gerne vil behandles og man skal respektere hinandens grænser.
Lærer at alle børn og voksne er forskellige og respekterer dette.
Lære at alle børn og voksne er forskellige og respekterer andres personlige grænser.
Vi lytter til hinanden og viser respekt overfor hinanden. Så alle får det godt.
Lytter til hinanden, lærer hinandens grænser. Fortæller og uddyber hvad man blev ked af.
Det giver værdi, når alle udviser en gensidig respekt.
Hvis alle respekterer hinanden, behøver der ikke være så mange regler, og stemningen er bedre.

Frikvarterer ude

Alle børn i indskoling og mellemtrin skal være ude i frikvartererne.
Alle børn på mellemtrinet og i indskolingen skal udenfor i frivarteret. Fordi hvis alle børn på skolen er indenfor i frikvarterne, ville der være forfærdeligt meget larm, og alle ville løbe rundt over det hele, og vi mener, at udskolingen er den, der er bedst til at styre om de trænger til at få frisk luft!
Børnene på skift er ansvarlige for fælleslege, f.eks. i legebanden (tror det er svært at arrangere det, synes de voksne skal gøre det).
Alle børn viser omsorg for hinanden på legepladsen, inviterer til lege og lytter på hinanden.

Frikvarterer inde

Alle børn i indskoling og mellemtrin er ude i frikvartererne – som udgangspunkt.
Det er vigtigt at man skal kunne slappe af indendørs i en pause, snakke med klassekammerater og spise, for at få energi til indlæringen.


Det alsidige læringsrum og brug af sko

Den åbne undervisningsstil gør det sjovere og mere spændende at blive undervist – og hjælper med at holde koncentrationen længere.

Det er rart man altid kan tage noget mad. Det giver god energi til timerne.
For at opnå et godt læringsmiljø er det vigtigt
at der er plads til fysisk udfoldelse.
at der er taget hensyn til den enkeltes læringsstil
Det giver værdi, når alle tager det som et fælles ansvar, at reglerne for indesko overholdes, så hele skolens areal forbliver rent og hermed kan bruges som arbejdsplads.
Det giver værdi, når alle  
tager det som et fælles ansvar at følge reglerne for indesko overholdes, så skolens areal forbliver rent og hermed kan bruges som arbejdsplads.
                             tager deres sko af i trappetårnet
Det er mere overskueligt og nemmere at finde sine sko, så derfor VIL vi gerne have vores sko på i trappetårnet.
Hvis ideen om at alle overflader skal kunne bruges i undervisningen, kræver det at ”sko-reglerne” overholdes.
Det er vigtigt, at computerne virker og har de programmer, der skal bruges.
Alle computere på skolen burde være funktionelle og have de programmer eleverne har brug for under deres undervisning.
Det er vigtigt for os, at computerne virker og ikke mangler noget.
Det giver værdi, når computerne fungerer og ser pæne ud.
Det giver værdi, når computerne altid er funktionsduelige og æstetiske.
Det giver værdi, når der er nok computere, der virker og hvis de går i stykker, skal der hurtigt følges op på det.

Æstetiske rammer

Det giver en god ro, når der er ordentligt og rent på alle arealer.
Det giver værdi, når der er ordentligt og rent på alle arealer.
At der er pænt og rent på skolen.
Alle holder orden i eget skab. (Det skal folk ikke blande sig i (eget ansvar), med mindre rådden ting, der lugter overalt.)
Det giver værdi, når vi respekterer skolens arealer og ting, og at der er rent.
Det giver værdi, når der er ordentligt og rent på alle arealer.
Sprogbrug

Det giver værdi, at man bruger det sprog, der passer til den konkrete kontekst
Det giver værdi, tryghed og selvværd, når børn, personale og forældre møder hinanden i et anerkendende og positivt sprog, hvor man taler som man selv vil tales til og hvor man respekterer hinandens personlige grænser.
Børn og voksne bruger det sprog, der passer til den rigtige kontekst, situation og venskab. Men respekter stadig hinandens personlige grænser.
Brug det sprog, der passer til den konkrete kontekst.
Brug det sprog, der passer til det miljø du færdes i.
Folk bestemmer selv, hvad de vil sige. Du bestemmer selv, hvor grænsen går.
Hvis man overskrider grænserne, må man selv tage konsekvenserne.

Det giver værdi, når folk bruger det sprog der passer til den konkrete kontekst.
Alle bruger det sprog, der passer til situationen. Ellers vil der hurtigt komme konflikter, som er unødvendige. Folk ville hurtigt blive sure på hinanden og stemningen ville blive dårlig. Det giver værdi at man bruger det sprog, der passer til den konkrete situation.


Her bagefter tages alle forslag fra elever og fra de voksne på skolen med i skolebestyrelsen, hvor eleverne også sidder. Og her skal man så i fællesskab nå frem til de endelige værdier for adfærd på Hellerup Skole.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar